Sunday, November 13, 2011

Yaesu FT-107M (2) Back in business. / FT-107M weer werkend.

Sometimes i ask myself why people do specific mods and 'improvements' on their expensive or original equipment. This FT-107M was ruined by add FM on it; some holes in back and even frontpannel were made and as you can see in the previous chapter, relays and wires just hang in the back of the rig.
Beside that, this rig was obviously a shelter for some insects past years.....
When switching this rig on, for 2 seconds i heard noise, and then a plopping sound followed by smoke!
The smoke came out of the PA and at an optical inspection i noticed some white stuff in the PA. First i thought a blown elec. cap, but Theo PA0KN convinced me that the white stuff was some heat paste.
After a second  check we found the culprit; a blown capacitor on the control board (which is mounted on the PA). After repacing this cap there was some light on the display, but no sound or working vfo.
We decided to remove the whole FM-mod and to bring the rig back to original.
After some time we had more live in the rig, but some relay problems because at power up it started in transmit mode..
For me it was early in the morning (1.00) when i left to go to sleep, but Theo did not gave up and found some cut and foldback traces (to use the AM filter) and fixed them all.... at 02:30 in the night the rig was up and running again!
Soms vraag ik me af waarom iemand bepaald mods of 'verbeteringen' doorvoert op dure of originele apparatuur. Deze FT-107M was verprutst door er FM in te bouwen en waarbij men het nodig vond om gaten in de achterkant en zelfs een in het voorpaneel te maken. In het vorige hoofdstuk zie je de FM mod waarbij een paar relais gewoon aan wat stukken draad gebakken zijn en loshangen.
Buiten dat is deze set blijkbaar ook een huisvesting van wat vreemde insecten geweest (zat vol met kleine rode coconnetjes)...
Maar goed, na het aanzetten hoorde ik even wat ruis gevolgd door een plop en veel rook...Deze rook kwam uit de PA, dus daar maar eens gekeken en wat me opviel was witte smurrie waarvan ik dacht dat het een ontplofte elco was. Theo PA0KN wist me te overtuigen dat het koelpasta was en keek ook mee.
Na een tijdje meten bleek er een tantaal op het control boardje te zijn uitgefikt, dit was erg moeilijk te zien.
Het controlboard zit wel op de PA.
Na deze condensator vervangen te hebben, hadden we een verlicht display, echter nog geen ruis of een werkend vfo
We besloten de mod geheel te verwijderen en alles in originele staat terug te brengen. Na enige tijd hadden we wat meer leven, alleen bleef de set in de stand zenden staan. Voor mij was het inmiddels al erg laat geworden (01:00) dus tijd om te stoppen en naar huis te gaan, Theo geeft echter niet zo snel op en vond nog een aantal doorgesneden en teruggevouwen printsporen en heeft dit alles nog hersteld. Om 02:30 werkte de FT-107M weer!
Thanks Martin G4FUI for sending the service and usermanual.

I cleaned the in and outside of the rig and replaced all broken bulbs by white leds.
I realy like the combination of collors on this rig.
Binnen en buitenkant werd schoongemaakt en kapotte lampjes heb ik door leds vervangen.
De kleurcombinatie van deze set spreekt me erg aan,

All credits to Theo PA0KN; alle lof voor Theo PA0KN



FT-107M on 20 meter band.

6 comments:

  1. Mooi apparaat Ton, een genot om er achter te zitten. Leuk zo een filmpje erbij. 73, Bas

    ReplyDelete
  2. Is er mischien interesse ik heb er nog 1 te koop met de FP-107 E supply erbij staat op Marktplaats

    ReplyDelete
  3. Hi Ton, it has been some time since I checked your blog.

    Many congratulations on getting the "old girl" going again!

    73

    Martin - G4FUI

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Martin, thanks and i'm glad the 107 can do her job again.

      73's Ton pa1pxl

      Delete
  4. Zie dat je Analoge en digitale VFO niet gelijk staan. Dit kun je afstellen met de trimmer in de VFO knop. Deze zit onder de ronde metalen sticker.

    73! John PA5MS

    ReplyDelete
  5. Dank voor je reactie, is in de tussentijd al gecorrigeerd.
    73' Ton

    ReplyDelete